رونق اقتصادی با حمایت از تولید داخلی

کلید واژه: رونق تولید ملی

پشتیبانی: 88852377-021

رونق اقتصادی با حمایت از تولید داخلی

کلید واژه: رونق تولید ملی

حمایت از تولید داخلی کشور می بایست با خرید محصولات بومی و داخلی کاری است که شهروندان در هر کشور می توانند برای رونق بخشیدن به اقتصاد داخلی  و رونق انجام دهند. این تکنیک امروزه با عنوان “اقتصاد مقاومتی” در دست انجام است.

رونق تولید ملی
رونق تولید ملی

حمایت از تولید هر کشور با خرید محصولات بومی و داخلی اقدامی است که شهروندان در هر کشور می توانند برای رونق پذیری به اقتصاد مقاومتی و داخلی انجام دهند. این حرکت در امروزه به عنوان “اقتصاد مقاومتی” مطرح شده است. حمایت از تولیدات و محصولات داخلی کشور خود، راهی درست و مطمئن برای بیرون رفت از بحران های اقتصادی است.

برای رونق بخشیدن به اقتصاد یک کشور، نه تنها شرکت های دولتی می بایست که برنامه های اقتصادی سود بخشی در این زمینه داشته باشند، بلکه حتی شهروندان هر کشور نیز مسئولیت هایی در قبال رشد اقتصاد کشور خود را بر عهده دارند. شاید دور از حقیقت نباشد که وظیفه شهروندان در قبال اقتصاد کشور، کمتر از وظیفه سازمان های دولت ها در این زمینه نیست.

در ادامه به نقش شگفت انگیز شهروندان در رونق بخشیدن به اقتصاد سخن می گوییم و نمونه های قابل توجهی را به صورت کامل برای شما عزیزان بیان می کنیم.

بررسی تاریخ اقتصادی در کشورهای مختلف به خصوص کشورهای پیشرفته، این آمار را نشان می دهد که در تمامی آنها در مقطعی از تاریخ حیات اقتصادی خود، با مدیریت واردات، به حمایت و مصرف کالای داخلی توجه کرده اند و به نوعی اقتصاد مقاومتی و حمایت را اجرا کرده اند. در واقع شهروندان و دولت های این کشورها، در برخی مقاطع، با روی آوردن به مصرف کالاهای داخلی، فرصت پیشرفت را برای رقابت تولید کنندگان داخلی با کالاهای مشابه خارجی مهیا کرده اند. این امر موجب پیشرفت و بهبود کیفیت کالاهای داخلی آنها نیز شده است تا جایی که اکنون از صادر کنندگان کالاههای داخلی خود هستند.

رونق تولید ملی
رونق تولید ملی

به طور مثال

در کشور کره جنوبی که نیم قرن پیش، از رونق اقتصادی بی بهره بوده اما اکنون با اجرای برنامه های اقتصادی متکی بر ظرفیت های داخلی توانسته به جایگاه بالایی دست پیدا کند. جال اینجاست تولید ناخالص داخلی کشور کره جنوبی در سال 2014 به 1450 میلیارد دلار آمریکا رسید و در جایگاه بالای 13 جهان قرار گرفت. این کشور طی سال های اخیر به عنوان یکی از کشورهای رو به رشد و پیشرو در شرق آسیا مورد توجه زیاد کارشناسان و متخصصان اقتصادی قرار گرفته است و می تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورها در زمینه اقتصاد عالی و موفق باشد.

کره جنوبی که شاید 50 سال پیش حتی از موزامبیک و بولیوی فقیرتر بود، هم اکنون جزء کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شود. این پیشرفت فوق العاده تنها به دلیل حمایت مردم کره از تولیدات داخلی این کشور است. کره ای ها حساسیت و تعصب بالایی نسبت به کالاهای تولید شده بومی خود دارند به نحوی که به سادگی حاضر نیستند کالاهای خارجی مشابه مصرف کنند.

به طور مثال به رغم این که خودروهایی از جمله محصولات تویوتا، مرسدس بنز، بی ام دبلیو و… به نسبت خودروهای کره ای از کیفیت بالاتری برخور دارند، اما این گونه خودورهای خارجی به ندرت در خیابان های کره جنوبی به چشم می خورند و اغلب مردم با این که درآمد و سرمایه لازم برای خرید این برندهای پیشرفته را دارند ولی از اتومبیل های داخلی خود نظیر هیوندای و کیا موتورز استفاده می کنند. لازم به ذکر است بدانید با این که در اغلب کشورهای جهان خودروهای تشریفاتی از نوع مرسدس بنز است در کره جنوبی خودروهای تشریفاتی نیز از محصولات داخلی این کشور است.

پس از اتمام و پایان یافتن جنگ جهانی دوم، یکی از کشورهایی که توانست با همت دولت و ملت خود به پیشرفت قابل توجهی دست یابد، کشور ژاپن است. این که چگونه کشور ژاپن در کمتر از پنج دهه توانست به یک قدرت بزرگ آسیایی تبدیل شود و پس از چند دهه عملاً به یک قدرت اقتصادی بین المللی تبدیل شود موضوعی است که توجه اقتصاددانان جهان را به خود معطوف می سازد.

بسیاری از پژوهشگران علل توفیق ژاپن را در وهله اول به نظام آموزش و پرورش کارا، با کیفیت و سرمایه گذاری زیاد روی پرورش منابع انسانی می دانند. این نظام تربیتی به خوبی توانسته است از کودکی مفاهیم اساسی را به دانش آموزان تعلیم دهد. سخت کوشی و وفاداری افراد به سازمان هائی که در آن کار می کنند، احساس تعهد در جهت رشد و پیشرفت ژاپن، فداکاری و آمادگی برای اصلاح نارسائی ها و پذیرش اشتباهات خود، انجام کارها به صورت گروهی از جمله رفتارهای تحسین برانگیزی است که ژاپنی ها از کودکی آن را یادمی گیرند.

ژاپنی ها از کودکی یاد می گیرند که منافع ملی کشورشان اولویت قرار دارد و شهروندان باید در راستای منافع ملی  به کار و تلاش اقتصادی بپردازند. این فرمولی است که کارآفرین، بانک‌دار و فیلسوف کسب‌ و کار در قرن نوزدهم ژاپن یعنی شیبوساوا ایچی (۱۸۴۰ تا ۱۹۳۱) آن را بیان کرده است.

رونق تولید ملی
رونق تولید ملی

ژاپنى ها بعد از جنگ، روزانه بیش از 14 ساعت کار مى کردند، تا کشور خودشان را آباد کنند و توسعه بدهند. متوسط ساعات کار ژاپنى ها در سال 1983 از تمامى کشورها بالاتر گزارش شده بود، این یعنى 2152 ساعت که نسبت به کشور بعدى یعنى آمریکا 254 ساعت بیش تر بود. از ویژگی های عالی و مثبت شهروندان ژاپنی این است که ساده زیستی دارند و بر استفاده از تولیدات داخلی خود تاکید می کنند.

نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی کشور

یکی دیگر از کشورهای دیگری که پس از خاتمه یافتن جنگ جهانی دوم، توانست در مدت اندکی به اقتدار اقتصادی دست یابد، کشور آلمان است. این تغییر و تحول عظیم، به معجزه اقتصاد آلمان معروف شد.

پس از جنگ جهانی دوم، تغییرات مناسب سیاسی در این کشور بستری برای رشد اقتصادی چشم‌گیر را فراهم کرد. آلمانی ها در مسیر پیشرفت اقتصادی خود، به تقویت تولید ملی که از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است توجه کردند. در اقتصاد مقاومتی، اتفاقی که بیش از هر چیز اهمیت دارد تولید ملی است.

تولید ملی با حمایت دولت

تولید ملی نیز با حمایت دولت از کار و سرمایه داخلی محقق می شود. فرهنگ کار در میان جامعه آلمانی به یک ارزش تبدیل شده است به گونه ای که هر آلمانی نسبت به کار خود، احساس وظیفه ای شدید و محکم دارد. عزم دولت و کار و تلاش مردم آلمان این نتیجه را داد که اکنون تولیدات داخلی آلمان در زمینه های گوناگون از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است و این کشور بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد در اروپا و منطقه یورو محسوب می شود .

کنترل واردات و حمایت مردم از تولید داخل

کنترل واردات، آموزش و ارتقای مهارت به کارکنان و کارگران، تاکید بر صنایع دانش بنیان و قدرت افزا، سازماندهی و نظم، ذخیره کردن و صرفه جویی پول توسط آلمانی ها و الگوی صحیح مصرف از رازهای موفیقت آلمان در اقتصاد است. مهمتر اینکه مشاهده می شود مردم آلمان از مصرف کالاهای خارجی که گاهی دارای اختلاف قیمت و کیفیت فاحش نیز هستند به قصد کمک به تولیدکننده هموطن خود خودداری می کنند.

فرهنگ کار و حمایت از تولید داخلی در آلمان عاملی برای رشد اقتصادی این کشور بوده است.

کالای داخلی و حمایت از آن یک معمای چندلایه است. کشورهایی که در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، راه‌های متعددی را امتحان کرده‌اند. آنها رشد اقتصادی را اولویت خود قرار داده اند و در این زمینه به فرهنگ سازی دست زده اند.

با دقت و تمرکز کردن بر مسیر حرکت کشورهای پیشرفته اقتصادی این نکته برای ما روشن می شود که همه این کشورها در یک بازه زمانی معینی، واردات را کاهش داده اند و تمرکز خود را روی تولید داخل گذاشته اند. آمریکا می تواند مثال خوبی برای این اتفاق باشد کشوری که رتبه نخست اقتصاد جهانی را از آن خود کرده است. تا مدت‌ها در انزوای کامل فرو رفت و اجازه واردات کالاهای خارجی را نداده و حالا مردم این کشور ثمره آن را به چشم می‌بینند.

حمایت دولتها از تولید کنندگان

البته ژاپن و کره جنوبی نیز همین مسیر را طی کرده‌ و در این بازه زمانی تولیدات داخلی افزایش یافت و مردم نیز از تولید ملی خود بهره بردند. این فرصت باعث شد کارخانجات داخلی برای ارائه کالای بهتر و مرغوب تر با یکدیگر به رقابت سالم دست زنند و این رقابت به بهبود کیفیت کالاها انجامید.

حمایت دولتها از تولید کنندگان، بستن درها بر روی کالاهای خارجی در مدتی مشخص، باعث شد که مردم به خرید کالای داخلی روی آورند تا بتوانند به اقتصاد کشور خود نیز کمک کنند. با خرید مردم از محصولات داخلی و حمایت آنان، تولید کنندگان نیز برای ارائه جنس بهتر و باکیفیت تر تلاش بیشتری کردند.

رونق تولید ملی
رونق تولید ملی

فرهنگ سازی شهروندان برای مصرف کالای داخلی

نقش شهروندان در استفاده از تولیدات داخلی مسئله ایست که نیاز به فرهنگ سازی دارد. در این باره دکتر مهدی صادقی‌شاهدانی، اقتصاددان ایرانی و رئیس دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه امام‌ صادق(ع) می گوید:

“ما در تمام دنیا مشاهده می‌کنیم که مصرف‌کننده و تقاضا کننده ملزم به مصرف کالای ملی نمی‌شود اما در این ارتباط، فرهنگ‎ سازی لازم صورت می ‌گیرد. یعنی نظام فرهنگی کشور طوری عمل می‌ کند که به‌عنوان مثال مردم  ژاپن و کره‌ به‌ جای اینکه کالاهای کشور دیگری را مصرف کنند، کالای کشور خودشان را مورد استفاده قرار دادند و این در گرو آن است که نظام فرهنگی کشور چگونه می ‌تواند روی فکر و ذهن مصرف‌کننده تاثیر‌گذار باشد.»

دکتر شاهدانی در نهایت رمز پیشرفت اقتصادی را چنین بیان می کند : ” یک‌چیز از تاریخِ تجارت روشن است؛ حمایت از تولید داخل شما را ثروتمند خواهد کرد.”

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با سلام

به نوینک خوش آمدید خداوند را شاکریم که توانسته ایم رویای خود را به سرانجام رسانده و با راه اندازی مجموعه بزرگ نوینک  محیطی زیبا جهت رونق بخشیدن به مشاغلی که در حوزه ی زیبایی و بهداشتی راه در حال فعالیت هستند ساخته ایم.
ما با راه اندازی سایت و اپلیکیشن های نوینک تمامی خدمات و فعالیت های شما را به صورت دیجیتال مارکتینگ در دسته بندی به صورت مستقل ثبت خواهیم کرد، از این پس با نوینکی شدن خدماتتون به صورت کامل از خدمات دیجیتال جهت رونق بخشیدن به کسب و کارتان از تمامی خدمات نوینک استفاده نمایید.

شگفتی های جدید در راه است…

[ratings]

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت نرم افزاری نوینک می باشد و هرگونه کپی برداری بدون اعلام سایت نوینک پیگرد قانونی دارد.